Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Rabu, 22 Oktober 2008

USRAH: AQIDAH-1

Apa itu aqidah?

Dari segi bahasa aqidah itu berasal dari perkataan aqada bermaksud ikatan atau simpulan atau janji yang kuat.

Istilah aqidah bermaksud kepercayaan dan keimanan yang kuat di dalam jiwa manusia kepada Allah sehingga tidak mungkin akan terurai dan terputus dalam apa jua keadaan.

Aqidah pada umumnyamerupakan perkara yang wajib dibenarkan oleh hati dan jiwa menjadi tenteram terhadapnya sehingga lahir satu keyakinan yang kukuh tanpa digoncang atau dicampuri oleh sebarang syak dan keraguan.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar. (Al-Hujuraat:15)

Aqidah merupakan perkara usul atat asas di dalam islam yang mana tumbuh cabang-cabanag syariat darinya. Syariat pula adalah amalan yang berupa ibadah dan muamalat hasil daripada aqidah tersebut. Dengan sebab itu aqidah juga dinamakan sebagai ilmu usuluddin.

1 ulasan:

Abdul Azim Bin Abd Jamil berkata...

salam ziarah..satu permulaan yang baik..teruskan usaha dakwahmu wahai daie..
http://cahaya-keinsafan.blogspot.com
http://badarktc.blogspot.com