Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Rabu, 10 Disember 2008

Ketika Cinta Bersujud

Hmm...agak pelik jga diri aku ini.hehe. Yela...mau taknya semua balik kampung tinggal aku dan berapa sahabat aja kat universiti ni.huhu. tetapi demi menyelesaikan amanah yang uztaz berikan pada kami patut di selasaikan.:)

Pada 2.12 merupakan permulaan kami untuk meyelesaikan amanah ini. Amanah yang ustaz berikan ialah meyelidik membudayakan al-quran di daerah kluang di setiap masjid. Hmm...agak mencabar juga tugas ini. yela cuba antum semua fikir macam mana nak berhadapan masyarakat yang bermacam-macam ragam.

Pelbagai cabaran kami terima ketika menjalankan tugas. Yang paling mencabar ialah kebanyakan masjid-masjid ini mempunyai pemikiran politik. Yela kadang-kadang kedatangan kami mungkin di salah erti bahawa kami ini datang wakil dari politik yang lain.huhu. Agak menyedihkan juga. Tetapi ada yang masjid tu agak baik penerimaan kami. Yela meraka betul-betul menghayati dan mengambil kelebihan dari program membudayakan al-quran yang bermula sejak 11 tahun yang lalu.

Agak menyedihkan lagi ana ada menyelidik di satu masjid ini. Suasana politik begitu tegang. Ketika ana buat selidik 10 orang aja yang menyertai program ini padahal ana tengok kat belakang masjid masih ramai lagi duk lepak-lepak sedangkan program di jalankan dan tengok aja program ini berjalan.huhu. Bila tanya tok iman balik nape mereka x join. Jawapan tok imam ialah masalah politik dalam masjid.huhu.

Dalam penyelidikan kami ini banyak juga nikmat yang kami terima antara kami dapat melawat masjid ke masjid dan dapat menunaikan ibadat solat di setiap masjid kami pergi. Kami gembira dapat bersujud di setiap rumah Allah tempat kami meyelidik. Selain itu, kami juga dapat mendekati masyarakat kampung di setiap masjid. Meraka agak peramah ketika menyambut kami.Banyak cerita mereka kongsikan. Agak menarik juga penyelidikan ini.

Akhir sekali selepas penat lelah kami melakukan penyelidikan masjid ke masjid ni kami sempat ke rumah abang Tom untuk berehat dan berkelah di tempat abg Tom.hehe. Agak sejuk juga air di sungai tempat abang Tom.hehe.

1 ulasan:

Fauzi berkata...

Salam key...
Seronok ye dunia pelajar, hu,hu..hi,hi