Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Ahad, 8 Mei 2011

IbuKu seorang Ahli Koperat Surirumah

Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih,

Dekat rumah aku ini jarang sambut hari ibu, mungkin sebab aku sambut hari mama. Hehe.

Mama aku ini seorang ahli koperat surirumah yang sangat aktif bila di luar dan dalam rumah. Ahli-ahli perniagaan di Sungai Petani sangat menghormati mama sebab beliau sangat pengalaman dalam bidang perniagaan.

Aku pernah berkerja dengan mama di sebuah kilang. Di sana mama aku tidak pernah lekang daripada senyuman dan tidak pernah letih bila bekerja. Paling aku teruja mama aku dapat berdiri beberapa jam ketika berniaga. Wanita yang sudah berumur 56 tahun mampu lagi berdiri berjam-jam. Mungkin kerana mama aku dulu aktif sukan kot. hehe.

Biarpun mama hanya taraf pendidikan SPM namun kepakaran beliau dalam matematik seperti orang berijazah ekonomi. Darah pakar matematik oleh mama aku ini mengalir kepada adik aku.(^.^)

Mama aku dirumah adalah surirumah yang jarang meninggalkan dapur. Agak susah sekarang nak cari isteri-isteri yang minat dapur ni.:p Mama sebelum keluaq rumah dia akan memastikan diatas meja rumah ada makanan walaupun hanya satu lauk. Mama paling menonjol kepakaran memasaknya bila masa anak-anaknya balik dari universiti. Mama paling memahami aku bila tentang makanan aku. Aku ni memang tak suka makan pedas. Bila mama masak benda pedas sikit mesti panggil aku suruh rasa supaya aku tidak sakit perut bila makan. huhu.

Mama juga bila masa membuat kerja rumah atau berniiaga memang pantas. Aku bila masuk dapuq mesti kena leter dengan mama sebab aku ini buta dapuq. Setakat masak instant food boleh la.hehe.

Mama bila antaq kami balik U pasti ayat-ayat mama "Hampa belajaq elok-elok na". Mama cukup perihatin terhadap kami biarpun dia ahli koperat surirumah.hehe..

Apa-apa pun mama aku adalah terbaik!!!(^.^)
SELAMAT HARI IBU

Kerana Tuhan Untuk Manusia.

1 ulasan:

Dalila yusof berkata...

samalah mak saya, tapi nanti dah kawen kita juga kan jadi seperti ibu kita.