Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Jumaat, 6 Mei 2011

Inspirasi Nama Aku Yang Diberikan Oleh Ayah

Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih,

Faruqi= Pemisah antara hak dan batilku

Pada waktu aku masih dibangku sekolah, aku tertanya-tanya bagaimana nama Faruqi diberikan kepada aku. Adakah sahabat nabi iaitu Umar Al-Khatab Al-Faroq atau ada sejarahwan yang lain menjadi idola kepada ayah aku ketika disaat aku dilahirkan? Sifat keinginan aku semakin mendadak dengan aku bertanya kepada ayah.

Aku:"Ayah, pasal apa nama kuki Faruqi ya?"

Ayah aku agak segan untuk menjawab soalan,namun oleh kerana dia tidak mahu mengecewakan aku dia pun menjawab.

Ayah:"Ayah amik dari seorang tokoh terdahulu iaitu Dr.Ismail Faruqi."

Faruqi:"Huh?"

Pada waktu aku kebingungan kerana kenapa ayah berikan kepada aku. Dulu mungkin aku tidak suka belajaq sejarah sebab itu nampak macam orang tidak berilmu. (^.^)

Sekarang ini baru tahu siapa Dr.Ismail Faruqi.

Jom kita tengok sejarahnya...:



Ismail Raji Al-Faruqi (1 Januari 1921 - 27 Mei 1986) adalah seorang ahli falsafah Palestin-Amerika, secara meluas diakui oleh rakan-rakannya sebagai seorang fakih tentang Islam dan perbandingan agama. Ia menghabiskan beberapa tahun di Al-Azhar University di Kaherah, kemudian mengajar di beberapa institusi tinggi di Amerika Utara, termasuk McGill University di Montreal. Beliau adalah seorang Profesor Agama di Temple University, dimana tempat ia mendirikan dan memimpin program Pengajian Islam. Dr al-Faruqi juga pengasas Institut Antarabangsa Pemikiran Islam. Dia menulis lebih dari 100 artikel untuk pelbagai jurnal ilmiah dan majalah di samping 25 buku, buku baling memberangsangkan ialah Christian Ethics: A Historical and Systematic Analysis of Its Dominant Ideas. Dia juga mendirikan Kumpulan Pengajian Islam American Academy Agama dan mengetuai kumpulan itu selama sepuluh tahun. Dia juga menjawat sebagai presiden-wakil Antara Agama Keamanan Colloqium, Persidangan Muslim-Yahudi-Kristian dan sebagai presiden Amerika Islam College di Chicago.

Al-Faruqi dan isterinya, Lois Lamya al-Faruqi, ditikam sampai mati di rumah mereka di Wyncote, Pennsylvania pada tarikh 27 Mei 1986.

Sejarah dan Taraf Pendidikan

Al-Faruqi lahir di Jaffa, Palestin. Ayahnya, 'Abd al-Huda al-Faruqi, adalah seorang hakim Islam (kadi) dan orang yang religius berpengalaman dalam biasiswa Islam. Faruqi menerima pendidikan agama di rumah dari ayahnya dan di masjid tempatan. Dia mula menghadiri Dominican Perancis College Dis Freres (St. Joseph) pada tahun 1936.

Pelantikan pertama beliau adalah sebagai Pendaftar Koperasi Masyarakat (1942) di bawah pemerintahan Mandat British di Jerusalem, dengan melantik beliau sebagai gabenor pada tahun 1945 di daerah Galilea. Ketika Israel menjadi negara Yahudi merdeka tahun 1948, al-Faruqi pada awalnya berhijrah ke Beirut, Lubnan, di mana beliau belajar di Universiti Amerika Beirut, kemudian berdaftar tahun berikutnya di Indiana University Graduate School of Arts dan Sains, memperoleh MA di falsafah pada tahun 1949. Dia kemudian diterima masuk ke Universiti Harvard jabatan falsafah dan dianugerahkan MA kedua dalam falsafah ada Mac 1951, dengan tesis berjudul Justifying the Good: Metaphysics and Epistemology of Value (1952). Kehebatannya sangat dipengaruhi oleh fenomenologi Max Scheler (1874-1928), terutama pengertian yang terkini tentang intuisionisme aksiologis. Al-Faruqi berpendapat bahawa aksiologis intuisionisme Scheler's merasa istimewa dengan mengetahui, sehingga mengakui logik hati sebagai intuisi keutamaan emosional nilai. Pengakuan semacam itu boleh membenarkan mengukir sebuah konseptual juga sebagai ruang praktikal untuk munculnya kritik pasca-Pencerahan Alasan dari sudut pandang seorang ahli falsafah non-Barat. Namun, ia memutuskan untuk kembali ke Indiana University, ia menyerahkan tesisnya kepada Jabatan Falsafah dan menerima gelaran Ph.D pada bulan September 1952. Pada saat itu dia memiliki latar belakang dalam falsafah klasik dan pemikiran berkembang dari tradisi barat. Pada awal tahun 1953, beliau dan isterinya di Syria. Dia kemudian pindah ke Mesir, di mana beliau belajar di Universiti Al-Azhar (1954-1958) dan dipandang sebagai serupa dengan memperoleh lain Ph.D.

Pada tahun 1958, al-Faruqi ditawari posisi sebagai Visiting Fellow di Fakulti Teologi di McGill University di Kanada. Selama masa jawatannya dua tahun di McGill ia belajar teologi Kristian dan Yahudi, dan menjadi terbiasa dengan ahli falsafah terkenal Pakistan Muslim Fazlur Rahman. Selama tahun ini, al-Faruqi adalah sibuk dengan anti-Zionis identiti Arab-nya. Rahman kenang pada tahun 1986 yang tumpul al-Faruqi anti-Zionisme dan penolakannya untuk bermain sarjana "takut" terlepas McGill rakannya. Walaupun ia bersuara lembut dengan tidak putus-putus tersenyum, di McGill ia dianggap, dengan kata Rahman, "seorang muda yang marah Muslim Palestin". Dalam rangka untuk mencabar pandangan al-Faruqi's Arab-sentris Islam, dan untuk memperluaskan ruang lingkup pemahaman ummat, pada tahun 1961, Rahman menetapkan janji dua tahun baginya di Pakistan di Institut Pusat Penyelidikan Islam. Rahman bertujuan untuk mendedahkan al-Faruqi dengan kepelbagaian budaya Muslim dan sumbangan mereka terhadap Islam. "Kecuali", Rahman (1986) dan kemudian bercerita, "itu Arabisme nya yang menarik banyak api baik di dalam dan di luar Institut, serta keutamaan akademik untuk Kaherah".

Dari Arabiclisme kepada Islamisme

Pada tahun 1963, setelah kembali ke Amerika Syarikat, ia bekerja sebagai Profesor Tamu di Universiti of Chicago Divinity School. Antara tahun 1964 dan 1968, al-Faruqi membuktikan dirinya sebagai Associate Professor di Jabatan Agama di Syracuse University, di mana ia memulakan programnya di Pengajian Islam. Pada tahun 1968, ia menerima kedudukan di Temple University sebagai Guru Besar Agama, di mana ia juga mendirikan Program Pengajian Islam. Dia memegang posisi itu sehingga kematiannya pada tahun 1986.

Banyak pemikiran awal al-Faruqi adalah dikaitkan dengan apa yang ia sebut urubah (Arabisme). Pada tahun 1962 bukunya, On Arabisme: Urubah dan Agama, ia berpendapat urubah yang terdiri daripada identiti teras dan set nilai-nilai yang merangkul semua umat Islam, sebuah komuniti tunggal orang percaya (umat). Al-Faruqi merumuskan idea urubah bertentangan dengan dua ideologi hegemonik lain: nasionalisme Arab dan kebangkitan Islam non-Arab. Mengadopsi kedudukan esensialis terang-terangan, ia berpendapat bahawa lebih daripada sekadar bahasa Al-Quran, Arab disediakan hanya struktur linguistik yang mungkin dalam konsep Islam dunia boleh ditangkap. Oleh kerana itu, beliau menegaskan bahawa urubah menangkap inti dari kesedaran Muslim, nilai-nilai dan iman - hal ini tidak terlepas dari identiti semua umat Islam (al-Faruqi, 1962: 20-30).

Dia juga menyatakan bahawa urubah adalah hanya dalam konteks yang non-Muslim Arab negara dapat berintegrasi ke dalam masyarakat mereka yang lebih besar. Bahkan non-Muslim Arab, menurut al-Faruqi, boleh mengenalpasti dengan urubah dinyatakan dalam Al-Quran. Akibatnya, urubah kiri non-Muslim Arab dan Muslim non-Arab pada belas kasihan essentialisms bahasa dan agama gabungan. Segala bentuk lain dari kesedaran dan identiti adalah sebuah distorsi dicipta oleh penetrasi penjajah (al-Faruqi, 1962: 211).

Walaupun beberapa akan mempersoalkan pengaruh Arab pada iman muslim non-Arab dan budaya atau Arab pengaruh Muslim pada non-Muslim Arab, implikasi bahawa mereka berdua menemukan ekspresi utama mereka dan pematuhan dalam penafsiran al-Faruqi tentang Arabisme mungkin dianggap oleh beberapa orang sebagai usaha untuk mendirikan hegemoni Arab Islam atau, lebih tepatnya, Arab Muslim budaya. Baik nasionalis Arab dan non-Arab Muslim intelektual dijauhi agenda al-Faruqi untuk membawa umat Islam non-Arab dan non-Muslim Arab bersama-sama melalui urubah. Sementara banyak intelektual Muslim seperti Fazlur Rahman bersetuju dengan kenyataan al-Faruqi bahawa Al-Quran tidak boleh mencapai kefasihan yang sama dan ekspresif dalam bahasa lain kecuali Bahasa Arab, mereka kritis terhadap Cauvinisme menyolok Arab al-Faruqi's. persinggahan Al-Faruqi di Pakistan tidak sedikit untuk menukar ajarannya tentang urubah.

Menariknya, itu di Amerika Syarikat beberapa tahun kemudian, ia mulai mempertanyakan dasar-dasar kedudukan sebelumnya. Pada tahun 1968, untuk pertama kalinya ia bertemu ahli Mahasiswa Muslim Association (MSA) di Temple University. Konvergensi mahasiswa muslim dari latar belakang budaya yang pelbagai secara dramatik bergoyang persepsi tentang identiti Arab versus Islam. Pada musim semi tahun 1968, sedangkan pesakit di Johns Hopkins Ophthalmology Centre, al-Faruqi mengaku pada salah satu anggota aktif MSA, Ilyas Ba-Yunus, "Sampai beberapa bulan yang lalu, saya adalah seorang Palestin, Arab, . Dan, saya seorang Muslim yang kebetulan menjadi Arab dari Palestin "(Ba-Yunus, 1988: 14).

Prestasi ilmiah

Dr al-Faruqi adalah pada Arabisme sebagai kenderaan Islam dan identiti Muslim. Dia juga salah satu daripada mereka yang mencadangkan idea tentang Islamisasi pengetahuan dan mendirikan Institut Antarabangsa Pemikiran Islam (IIIT) bersama-sama dengan Sheikh Taha Jabir al-Alwani, Dr Abdul Hamid Sulaiman, bekas Rektor International Islamic University, Malaysia ( IIUM) dan Anwar Ibrahim, pada tahun 1980.

Selama bertahun-tahun sebagai profesor tamu kajian Islam dan ulama-di-tempat tinggal di McGill University, seorang profesor kajian Islam di Karachi Central Institut Penyelidikan Islam serta profesor tamu di berbagai universiti di Amerika Utara, beliau menulis lebih dari 100 artikel untuk jurnal ilmiah pelbagai majalah di samping 25 buku, dari Etika Kristian yang paling menonjol menjadi: Sebuah Sejarah dan sistematik Analisis Its Dominan Idea. Dia juga mendirikan Kumpulan Pengajian Islam American Academy Agama dan diketuai itu selama sepuluh tahun. Ia menjabat sebagai presiden-wakil Antar-Agama Keamanan Colloqium, Persidangan Muslim-Yahudi-Kristian dan sebagai presiden Amerika Islam College di Chicago.

al-Faruqi memandang kewujudan Israel sebagai sebuah penghinaan terhadap agama Yahudi kerana ideologi negaranya Zionisme. Dia mengatakan bahawa ketidakadilan yang disebabkan oleh Zionisme adalah seperti untuk memerlukan perang. Ia mencadangkan sebuah resolusi di mana Israel dibongkar dan lembaga-lembaganya de-Zionised, dan bahawa orang-orang Yahudi Israel yang telah meninggalkan bekas Zionisme akan hidup sebagai "komuniti Ummatic" dan bergerak bebas di seluruh dunia Muslim: "[Islam] memerlukan orang-orang Yahudi untuk menetapkan Facebook mahkamah mereka sendiri rabbi dan menempatkan semua kuasa eksekutif dengan pembuangan. The syari'at, undang-undang Islam, tuntutan semua orang Yahudi untuk menyerahkan diri pada undang-undang Yahudi sebagaimana ditafsirkan oleh mahkamah rabinis, dan memperlakukan pembangkangan atau penghinaan mahkamah rabbi sebagai pemberontakan terhadap negara Islam itu sendiri, sejajar dengan tindakan seperti pada bahagian dari Islam vis-à-vis mahkamah Islam. "

Kematian

Pada tarikh 27 Mei 1986, seorang lelaki memegang pisau dan pecah ke rumah Faruqi di Wyncote, Pennsylvania, dan menyerang Dr Faruqi, Lois Lamya isterinya, dan putri mereka, Anmar al-Zein. Faruqi dan isterinya meninggal akibat kesan dari kecederaan mereka. Puteri mereka selamat dari serangan, tetapi diperlukan 200 jahitan untuk menutup luka-lukanya. Tokoh tokoh agama dan ahli politik membayar ufti kepada Faruqi pada upacara peringatan diadakan di Washington pada akhir September. Acara ini diadakan oleh al-Faruqi Memorial Jawatankuasa, yang terdiri daripada Dewan Presiden Pertubuhan Arab-Amerika, Masyarakat Islam Amerika Utara, Dewan Nasional Gereja Kristus di Amerika Syarikat dan Anti Amerika-Arab -Diskriminasi Committee (ADC).

Pada masa yang sama, ADC menerbitkan lapan halaman "Laporan Khusus" pada pembunuhan, termasuk akaun terperinci tentang kejahatan, korban, dan status siasatan. Meskipun tidak ada yang hilang dari rumah, beberapa penyelidik yang bekerja pada kes ini percaya bahawa pembunuhan dihasilkan dari usaha rompakan ceroboh. Namun, leftenan polis yang bertanggung jawab atas penyelidikan menggambarkan insiden tersebut sebagai pembunuhan, mengatakan bahawa "seseorang membawanya pada diri mereka sendiri" untuk membunuh Faruqi. Memandangkan munculnya insiden keganasan anti-Muslim anti-Arab dan pada tahun-tahun terakhir, laporan menunjukkan bahawa pembunuhan boleh sangat baik telah bermotif politik.

Wah! Besaq sungguh inspirasi ayah aku. Ayah aku ini seorang yang kuat tentang sejarah. Bila aku tanya tentang sejarah pasti ayah aku dapat menjawab.(^.^) Namun ayah, insyaAllah anakMu akan cuba menjadi rantai-rantai perjuangan terbaik untuk islam.

Kerana Allah Untuk Manusia

Tiada ulasan: