Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Khamis, 17 Mac 2011

Masa Hadapan dan Nuklear

Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



13 Mac 2011 yang lalu Malaysia digemparkan dengan satu berita daripada negara matahari terbit iaitu Jepun dimana mereka dikejutkan dengan malapetaka seperti gempa bumi, tsunami dan letupan loji nuklear yang membawa ragut beribu orang. Namun yang lebih bahaya antara malapetaka itu adalah kebocoran radioaktif nuklear dimana boleh membawa keburukkan yang berpanjangan kepada rakyat-rakyat Jepun serta negara jiran terdekatnya.

Namun lebih menyedihkan tidak semua melihat perkara ini sebagai satu amaran daripada tuhan dimana biarpun sehebat mana pun kita dalam dunia teknologi namun apabila Allah menguji kita dengan tenteraNya maka hendaklah kita kembali kepadaNya. Malah saya bertambah malu dimana isteri kepada Perdana Menteri kita, Datin Sri Rosmah Mansor memberi pendapat ia tidak sepatutnya kepada Jepun. Malah kenyataanya bahawa Jepun tidak mengamalkan sepenuhnya memulihara alam sekitar adalah tidak benar malah perihatin mereka terhadap alam sekitar adalah lebih tinggi daripada Malaysia.

Kembali kita kepada isu nuklear. Dalam kita mengejar dunia pembangunan teknologi dan teknologi kita diingatkan bahawa janganlah kita merosakkan bumi yang Allah cipta ni dengan tangan-tangan kita. Biarpun tenaga nuklear mampu memberi tenaga yang tinggi kepada namun risiko tenaga nuklear ini jika kita tidak mengawal adalah lebih tinggi risikonya kepada kehidupan kita.

Jadi saya memohon kepada kerajaan Malaysia agar menimbang kembali cita-cita Malaysia agar mencari alternatif dalam membangun negara kita yang tercinta ini.

....Kerana Tuhan Untuk Manusia....
Mohamad Faruqi Bin Yusari

Tiada ulasan: