Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Selasa, 29 Jun 2010

Kerja,Kerja Dan Kerja



Dah 10 minggu aku belajar menjadi seorang pekerja di syarikat Telekom Malaysia sebagai seorang pelatih. Bersyukur kepada Allah kerana dengan redhaNya aku telah hampir menamatkan latihan industri. Banyak cabaran dan pengalaman aku tempuhi sepanjang aku menjadi seorang pekerja swasta.

Di alam universiti lain dari alam pekerjaan di mana setiap pemikiran aku hanya memikirkan kerja,kerja dan kerja sahaja sehinggakan aku tidak sempat memikirkan keadaan di luar sana tentang isu-isu melanda. Di universiti aku mempunyai waktu ruang yang banyak untuk belajar,bersosial dan menjalankan aktiviti-aktiviti yang aku suka sehingga aku puas menggunakan masa aku di universiti.Namun berbeza di tempat kerja aku, hanya kerja dan rehat menjadi aktiviti aku seharian.

Di universiti amat mudah bagiku untuk aku berkongsi masalah,mencambah idea dan mencari ilmu dengan mengikut sahabat-sahabat yang sebaya denganku berbanding di rumah dan tempat kerja aku dimana setiap orang yang aku berjumpa berbeza umur,pengalaman dan pendapat.

Change My Activities

Ya aku perlu berubah untuk mewarnai hidupku dengan sesuatu yang aku boleh lakukan. Di tempat kerja amat susah bagi aku untuk mengetahui isu-isu melanda negara dan dunia.Jadi aku membuat keputusan untuk membeli surat khabar setiap hari.Ia menjadi rutin aku membelinya agar aku tidak bosan dan letih dengan kerja aku termenung kadang kala. Tambahan lagi dengan membeli surat khabar aku boleh menjadikan orang-orang pejabatku cakna dengan isu-isu semasa dan membolehkan aku bercerita dengan mereka.

Kebanyakkan orang-orang pejabatku adalah orang tua. Jadi aku menukar taktik dengan menjadikan pemikiran aku sebagai orang tua. Minum kopi,bincang isu-isu semasa dan berkongsi pendapat adalah benda yang seronok bila orang-orang pengalaman di tempat kerja aku.

Dengan adanya internet di rumah aku,sempatlah aku untuk ‘update’kan blog dan laman-laman yang lain agar aku tidak ketinggalan dalam hal-hal bersosial bersama rakan-rakan aku di universiti.

Aku teringat kata pakcik-pakcik di tempat kerja aku. “Kamu remaja tidak mempunyai masalah ini semasa umur kamu. Kadang kala pakcik lupa pasal hal-hal pekerjaan pakcik adalah sebab ini”.Tanya pulak aku kat pakcik “Apa dia pakcik masalah selalu pakcik pikirkan?”. Dengan tenangnya pakcik tu menjawab “Masalah social!Pikiaq pasal hal rumah,anak,dan duit.” Masa itu aku terdiam. Ya memang benar apa cakap pakcik tu. Bila tiba masanya kita kahwin dan bekerja,perkara itu menjadi keutamaan kita sehinggakan kita lupa semangat kita di universiti dahulu.

……..Kerana Tuhan Untuk Manusia……..

2 ulasan:

lagenda pejuang islam berkata...

boikot berita hairan n utusan meloya

keyhearts berkata...

aku beli kosmo la....