Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Sabtu, 12 Jun 2010

Palestin Bagi Kerajaan Kita


Palestinian merupakan tanah yang pernah Rasulullah SAW dan para sahabat menjejaki malah telah membina sebuah masjid yang pertama di tanah itu dahulu yang diberi nama Al-Aqsa. Titik peluh Rasulullah SAW dahulu untuk mendirikan masjid kini diganti dengan pertumpahan darah oleh-oleh penduduk sah palestin bagi mempertahankan masjid ini dari di musnahkan oleh orang-orang haram yahudi laknatullah. Para syahid mereka dalam mempertahankan masjid ini bukan tergolong orang-orang dewasa sahaja malah kanak-kanak palestin juga turut menjadi pejuang untuk mempertahakan masjid Rasulullah SAW ini.

Apa kita sebagai orang islam hanya mampu melihat dan membantah perbuatan yang dilakukan oleh yahudi laknatullah ini? Ia memang benar, kita bercakap memang senang tetapi nak melakukan amatlah susah kerana kita sokong hanya sekadar mulut namun bukan perbuatan. Kenapa orang yahudi dengan mudah membunuh saudara kita tetapi kita amat susah mempertahankan saudara kita dengan cara setiap negara islam menghantar batuan ketenteraan kepada palestin? Kenapa negara-negara islam begitu penakut? Adakah mereka telah di ‘brainwash’ oleh orang-orang yahudi sendiri dengan menanamkan “Engkau negara kau, aku negara aku”. Di manakah kekuatan sebenar OIC ini? Amat sakit di hati orang memanggil pertubuhan ini dengan “Oh I See”.



Di dalam negara kita pula,pelbagai desakan dan harapan kepada kerajaan kita untuk membantu sahabat-sahabat kita dengan menghantar bantuan bekalan makanan dan lain-lain serta menghantar tentera bantuan kepada mereka untuk melindungi sahabat-sahabat kita di Palestin. Sekurang-kurangnya tentera kita mati syahid memperjuangkan saudara islam meraka. Namun di mata kerajaan kita hanya sia-sia penghantaraan tentera kita. Tambahan lagi,kerajaan kita siap menerima nasihat dan tunjuk ajar dari salah satu cosultan dari yahudi iaitu Apco di mana PM kita sampai sekrang masih berdiam diri dan tidak menjelaskan siapakah Apco itu. Di manakah pendirian sebenar kerajaan dalam mempertahankan Palestin? Adakah cukup hanya masuk surat khabar dan melemparkan kata-kata manis kepada perjuang-perjuang Palestin di Malaysia.

Seseorang pemimpin islam yang ideal akan sentiasa menjadikan islam itu tunjang kepimpinannya di mana segala hal-hal pentadbiran negara dan dunia menggunakan sistem islam serta menjadikan negara-negara islam yang lain umpama seperti negara kita sendiri. Tidakkah kita mahu melihat tiadanya penindasan seperti Rasulullah lakukan di dalam perang badar. Baginda berperang kerana tidak mahu orang islam tidak tertindas. Saya harap kerajaan kita mengambil tindakan sebaiknya serta tidak menjadi isu-isu Palestin seperti hangat-hangat tahi ayam.

.......Kerana Tuhan Untuk Manusia.......

Tiada ulasan: