Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam,Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).

Jumaat, 22 Julai 2011

Saat Paling Gembira Di Bulan Ramadhan


Debaran semakin tiba ketibaan bulan paling kita sayang iaitu bulan ramadhan yang akan menyinari hari-hari kita ini. Bila tibanya bulan ramadhan ini terdapat banyak aktiviti-aktiviti yang akan sentiasa membawa makna kepada diri kita. Antaranya:

Bersahur

Bersahur adalah amalan sunnah Nabi s.a.w sebelum menempuhi puasa. Bersahur adalah paling seronok. Bukan mudah nak bangun pukul 4 atau 5 pagi untuk bersahur. Ia memerlukan semangat yang tinggi sebab nak melawan nafsu yang tidak cukup tidur ini. Peristiwa sahur memang seronok dengan melihat telatah keluarga. Ada yang tak lalu makan la, ada yang mata duk layu depan makanan. Namun begitu sahur adalah peristiwa menarik yang aku tidak boleh lupakan.


Berbuka Puasa


Antara peristiwa paling best adalah ketika berbuka puasa. Hal ini memang menyeronokkan. Yelakan bagi orang biasa ini bila berpuasa tak tahan nak menunggu berbuka puasa. Bila sampai 2 jam sebelum berbuka puasa macam-macam pikiaq makan apa ye, mak masak ape, aku nak makan ni la. Paling tak tahan tu bila pergi bazaar. Wah! Memang rambang la mata tengok makanan. Nak tu la. Nak ni la. Pastu bila berbuka puasa ceput aja makanan. Hehe.. Itu la membazir lagi walhal bulan ramadhan la antara bulan untuk kita berjimat. Yang paling seronoknya bila kita dapat berbuka dengan keluarga. Nikmat yang Allah berikan dibulan ramadhan antaranya berbuka puasa. Ketika itulah silaturahim antara keluarga,kawan-kawan atau saudara antara Islam akan semakin erat disebabkan bulan ramadhan.

Tarawih

Ha, tarawih paling aku tak tahan. Selalunya aku akan buat lapan rakaat. Dulu masa kecik-kecik memang best. Sesiapa yang lahir 1900 hingga 1999 akan tahu mengapa lepas tarawih paling best. Pada masa dulu lepas tarawih pekara paling best adalah mercun. Pung pang sana la. Pung pang sini la. Memang menggangu orang betul. Tapi itu dulu zaman kecik-kecik. Sekarang tak ada dah. Bila besaq ni lepas tarawih aja pergi lepak kedai mamak atau zaman teknologi sekarang Facebook la…(^.^)

Malam Lailatulqadar

Malam memang orang-orang beriman akan mencari sebab Allah member rahmat kepada manusia selama 81tahun…fuh! Memang Allah Maha Pengasih kepada hamba-hambaNya. Bila dengaq cita-cita malam lailatulqadar ni best!!!



Malam Raya

Malam raya antara malam yang seronok dan bercampuq kesedihan. Yela, dalam kita seronok-seronok buat kuih raya,kemas rumah dan pasang pelita tengok-tengok ramadhan dah nak tinggalkan kita. Tapi malam ni la paling sakan nak p beli belah. Masa ni la nak pau orang-orang dah bekerja nak beli baju raya. Yolakan kitakan masih belajaq lagi, tu sebab pau orang.

Konklusinya, jika kita lihat aspek dunia dalam bulan ramadhan ni memang indah. Itu tak tengok aspek akhirat memang lagi seronok. Apa-apa pun all the best for ramadha. Moga kita dapat meningkatkan tahap puasa kita dimakam yang lebih tinggi.(^.^)

Tiada ulasan: